lørdag 15. mai 2010

Sølvbestikk til festdagen- få det skinnende blankt!

Sølvbestikk er nydelig å dekke opp et festbord med.
Jeg angrer på at vi ikke ønsket oss sølv den gang vi giftet oss, men da var det andre ønsker som var viktigere. Vi har i ettertid begynt å spare på serien som heter Mærtha og tar frem det lille vi har i festlige sammenhenger.

Sølvet holder det seg vakkert hvis man oppbevar sølvet i et tett bokser, syrefritt silkepapir eller i poser av vasket bomull, da holder det seg blankt og man slipper da å pusse ofte.
Da jeg tok frem sølvtøyet vårt i kveld så jeg at det hadde fått et belegg som jeg tenkte jeg skulle fjerne med en metode alle kan klare. 
Jeg la aluminiumsfolie i bunnen av oppvaskkummen, fylte opp med varmt vann fra springen og hadde 3-4 spiseskjeer med salt. 
Så la jeg sølvtøyet oppi og etter en liten stund så jeg at misfargingen var forsvunnet. Nesten litt magisk! Dette har jeg aldri prøvd før, men må si at resultatet ble meget bra.
Det finnes sikkert mange gode metoder, men her var det lite jobb for et perfekt resultat.
Så da blir det kaffe-og kakeskjeer til kakene på mandag.

Lykke til med videre forberedelser!

Klem Elizabet 

7 kommentarer:

  1. Alltid lekkert med sølvtø. Jeg samler på dobbel rokokko. Har lest om din rensemetode men aldri prøvd før, men det skal jeg gjøre nå....

    Klemmer fra Lena

    SvarSlett
  2. Så enkelt, det har jeg ikke prøvd. Jeg oppbevarer mitt i fløyelsposer og synes det fungerer greit. Har arvet sølv og har hele 4 ulike mønster inklusive det jeg fikk og har samlet sidne egen dåp! Siden alle vekker gode minner synes jeg det er kos å kunne dekke til mange, selv om mønstrene er ulike :)

    Har du prøvd dette også for større sølv-ting?

    Super med alt som er tidsbesparende :)

    Ha en flott kveld og deilig 17. mai!


    Tove

    SvarSlett
  3. Innom for å ønske deg og dine en riktig fin 17 Mai - kos dere!
    Klem,Hege.

    SvarSlett
  4. Hei og takk for hyggelig kommentar;) Så hyggelig å finne nye her inne;)
    Du har et nydelig sølvbestikk, og dette er et gammelt og godt råd!

    Ha en flott 17.mai og klem fra meg;)

    SvarSlett
  5. Så nydelig det sølvbestikket ditt er :) Smart måte å få det skinnende blankt også :) Takk for tips :)

    Håper du og dine får ein nydelig 17mai :) Kos dere!

    Godklem til deg :)

    SvarSlett
  6. Nydelig sølvbestikk ! ♥ Har hørt om et lignende tips tidligere, så godt å få bekreftet at det virker. :)

    Ønsker deg og dine en nydelig 17 mai, kos dere ! ♥

    Klem Anette :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen til meg!

Related Posts with Thumbnails