mandag 26. april 2010

Cupcakes!

Christina, min yngste datter har akkurat fylt 1 år og i den forbindelse har jeg lyst til å prøve å lage cupcakes, altså muffins med litt mer glasur enn vanlig og litt sprekere pynt. Jeg lager alltid muffins til barneselskapene, men tenkte jeg skulle lage de med mer glasur og morsommere pynt. Derfor har jeg kikket rundt for å få litt inspirasjon.

Cupcakes har i det siste blitt kjempepopulært å servere og da gjerne på flotte kakestativ der de virkelig kommer til sin rett. Disse søte, fargerike, smakfulle nydelingene er like populære å servere til både små, og nå ikke minst store.
Pynten her er tykk glasur i alle mulige farger som er underlaget til pynten som skal festes på. Her er det et ganske stort utvalg som sølvkuler, sukkerblomster, sjokoladebiter i forkjellig form, gullstøv mm. Det er bare kreativiteten som setter grenser. 
Bildene over er fra Tone Oriani sin blogg. Hun har et lite Cupcake bakeri som heter Chopcakes. Du finner bloggen hennes her!

Her er det enda mer kreative cupcakes fra denne bloggeren
Du skal være ganske fingernem for å lage pynten på muffinsene over
Hello Kitty er alltid populært blant jentene

Men hvordan får man denne litt stive kremen? Har noen av dere en god oppskrift på cupcakes/muffins inkl. topping?

Klem Elizabet

8 kommentarer:

  1. For noen kule kaker. Jeg synes det er så artig m muffins. Se martha stewart sine sider for inspirasjon. D bruker jeg. Mye bra!

    SvarSlett
  2. Lag smørkrem, som du farger med konditorfarge og sett kaldt. Da får du den stive kremen, men fest pynten før du setter det kaldt. Den er såpass stiv før du setter den inn at det skal gå bare bra. Er det jeg bruker iallefall:)

    SvarSlett
  3. Hei hei
    Jeg skulle gjerne hjulpet deg men jeg er helt blank når det kommer til noe som ikke har oppskrift å følge :-) Men de var kjempe kule altså!

    SvarSlett
  4. Hei! Eg har IKKJE greie på cupcakes! Men så nydelege! Og så fekk eg lyst på noko godt!
    Takk for fine ord inne hos meg!

    God klem frå Elin :)

    SvarSlett
  5. Disse så bare helt fantastiske ut. Det spørs om det ikke blir cupcakes på neste bursdag her også :-) Tusen takk for kjempehyggelig hilsen på bloggen min, utsikten på Bloksberg er jo bare helt magisk :-O Jeg legger meg til som følger av den koselige bloggen din.
    Vi sjåast!
    Netta

    SvarSlett
  6. Min samboer er baker, og han sier du skal prøve å koke vannet som du blander melis med. Og ha i mere melis enn vanlig :)

    Skal prøve meg på denne varianten jeg også til neste barne bursdag :)

    Klem Anita

    SvarSlett
  7. God morgen!
    Så ut som en herlig jentekveld under, og ikke verst med egne kokker;-)
    Datteren min er helt rå på muffins, sist lørdag lagde hun kun smørkremen for å ha som lørdagssnop...hehe..ikke akkurat så bra da..
    Vi bruker melis, vaniljesukker, vann og smeltet margarin i den kremen vi lager. Konditorfarge også selvsagt, turkis og mintgrønn er favorittene her i huset;-) Det er bare å prøve seg litt frem og smake underveis, konsistensen blir riktig pga smøret, men det er ikke godt med for mye smørsmak!

    Lykke til!

    SvarSlett
  8. Hei!
    Takk for kommentar inne hos meg! Så gøy at du la igjen et livstegn, så oppdaget jeg den fine bloggen din:)
    Når det gjelder tupperwareselskap så er jo det beste å ha et selv! Da får du ofte en veldig fin vertinnegave! Mye av tingene jeg har har jeg fått i gave og kjøpt billig fordi jeg selv solgte tupperware. Dvs. jeg hadde ingen selskaper, men var registrert som selger slik at jeg fikk en stor bag med startutstyr + alt til innkjøpspris. Solgte til familie og venner da, for man må selge over en viss sum før man kan slutte:)
    Men altså - se på tupperware sine hjemmesider, så finner du nok fram til en selger i ditt område. Så ringer du bare og spør om hun vil komme hjem til deg:)

    Nydelige cupcake bilder du viser!:)
    Jeg har også blitt hekta på disse kakene! Er jo så mange gode oppskrifter, også ser de så flotte ut! Ønsker meg et fint fat da, så blir det enda kjekkere og servere de!
    Om du går inn på bloggen min, under kategori "mat", har jeg et par innlegg. Jeg har prøvd oppskriften fra magnolia bakery, og da får du stiv glasur. De beste jeg har laget er derimot lilleW sine gulerotmuffins! Der blir ikke kremen fullt så stiv, men det funker det også:) (Ligger link til bloggen hennes med oppskrift inne hos meg)

    Lykke til! Gleder meg til å se hvordan kakene blir!:)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen til meg!

Related Posts with Thumbnails